Op twee basisscholen in Zwolle draaien we een pilot THINK op het po. De scholen waar we zijn gestart zijn de Morgenster en de Aquamarijn in Zwolle.
Voordat we met de THINK-lessen begonnen, hadden we een ouderworkshop georganiseerd. We hebben ouders geïnformeerd over wat THINK is, hoe de pilot eruit komt te zien en welke onderwerpen aan bod komen. Daarnaast hebben we de ouders een stukje THINK laten ervaren door de 5G’s uit te leggen en met hen daar een oefening in te doen: herken je niet-helpende gedachten bij jezelf? Heb je die wel eens? Herken je het bij je kind en kan je je kind daarbij helpen? Doel van de pilot op het PO is tevens ook de voorbereiding voor op het VO.
De ervaringen tot nu toe zijn heel positief. Zoals Michael Bourne, leerkracht groep 8 van de Morgenster doorgaf:
"De kinderen worden op een leuke, educatieve manier meegenomen tijdens de lessen door de trainer. De lessen van THINK zijn waardevol omdat leerlingen door om te leren gaan met gedachten, gevoelens en gedrag hier de rest van hun leven wat aan hebben. Samen maken we de wereld een stuk positiever!"
THINK-trainer Philip van Vorstenbosch heeft ook vooral positieve ervaringen.
"Hoe is het eigenlijk om van groep 8 naar de 1e klas te gaan? Als ik aan mijn eigen ervaring terugdenk voel ik enthousiasme en spanning. Ik had geen idee wat ik kon verwachten en al helemaal niet hoe ik hiermee om kon gaan. De groep 8 leerlingen van de Morgenster herkennen de spanning en de 'zin in een nieuw avontuur'. In de lessen leren ze meer over wat ze te wachten staat en vooral hoe ze zelf invloed hebben op hoe ze hiermee omgaan.
Ik merk in de lessen dat ze erg gretig zijn om te leren hoe ze zichzelf stevig in hun schoenen kunnen krijgen. Het leren dat iedereen eigen gedachten, gevoelens en gedragingen heeft, vinden ze maar wat interessant. De werkvormen die we gekozen hebben, vinden ze leuk, waarbij ik merk dat ze nog moeten wennen aan de vrijheid en autonomie die ze mogen pakken in dergelijke oefeningen.
Met en van elkaar leren over het leven lijkt erg goed te passen bij deze leeftijd. Bespreekbaar maken wat ze ervaren in deze levensfase en vooral samen leren hoe ze hier sturing aan kunnen geven smaakt naar meer, aldus de leerlingen!"
Kort samengevat:
• De po-lessen zijn nieuw en zitten vol met leerzame stof die veel leerlingen gretig tot zich nemen.
• De voorbereiding op het vo vinden de leerlingen erg prettig spreken ze uit.
• Sommige (actieve) werkvormen zijn even wennen voor de leerlingen, ze gaan onbewust met de vrijheid aan de haal (vooral de jongens ;-) ).
• Over jezelf nadenken is voor sommigen nog uitdagend, maar van elkaar horen wat ze tegenkomen des te interessanter.