THINK op school biedt lessen die gaan over actuele vraagstukken en herkenbare gebeurtenissen. De onderwerpen nodigen jongeren uit om na te denken over zichzelf en hoe zij zich hiertoe verhouden. Hoe maak ik keuzes, hoe zeg ik nee wanneer ik dingen niet wil, hoe leer ik om te gaan met de druk van de groep? Met actueel lesmateriaal worden leerlingen uitgedaagd om actief de verschillende vraagstukken te verkennen met elkaar.
THINK-lessen motiveren jongeren te luisteren naar elkaar, vragen te stellen, verder te denken en tot inzichten te komen die je als persoon en als groep sterker maken. Inzetten en gebruik maken van de kracht van de groep, waar we leren van en met elkaar.
We staan voor een lesmethode die jongeren zelf aan het denken zet. Lessen die het oplossend vermogen van jongeren vergroten. Lessen die normaliseren en jongeren vaardigheden aanreiken om om te gaan met de dingen die je in het leven tegenkomt.
We gebruiken geen woorden als mentale gezondheid, grote zorgen over jongeren, toenemende psychische klachten, grote maatschappelijke problemen etc. Wij zijn een methode (net als dat je voor Engels en Duits hebt) die op een duurzame, structurele methodische manier aandacht heeft voor de sociaal emotionele ontwikkeling van jongeren.
We ‘luisteren’ en ‘leren’, dat is onze grondhouding. Wat speelt er in een gemeente, wat speelt er in de klas, wat leeft er onder jongeren, hoe gaat het op deze school, wat heeft deze mentor nodig? Nieuwsgierig zijn. Waarom lukt iets (nog) niet, en wat hebben we dan (samen) te doen.
THINK lessen (minimaal 12 per jaar) worden gegeven in een doordachte volgorde (reeks).
De lessen worden gegeven door THINK-trainers samen met de mentoren/LOBers of door docenten die door THINK op school zijn opgeleid.
Het zijn geen voorlichtingslessen maar lessen die jongeren uitnodigen zelf deze persoonlijke en maatschappelijke vraagstukken te verkennen.
De 5G’s worden aangeleerd en zijn een helpende tool en rode draad door alle lessen heen.
De lessen dragen bij aan het vergroten van het oplossend vermogen van jongeren.
Jongeren, ouders en docenten worden actief betrokken en hebben stem in de keuze van de thema’s.
Op basis van actualiteit en trends en signalen worden de lessen tweejaarlijks geüpdatet.
Wij normaliseren en zetten in op de kracht van de groep
Voor leerjaar 1 hebben wij een TO DO boek. Een werkboek dat aansluit bij onze lessen en waarvan we hopen dat het op de keukentafel terecht komt, zodat ouders zien waar de jongeren mee bezig zijn in de lessen.
Voor het MBO hebben we een reader die aansluit bij de lessen en die studenten kunnen gebruiken als bewijsmateriaal voor hun LOB-portfolio.
Scholen zijn verplicht om een doelgericht en samenhangend aanbod te formuleren voor burgerschap. Met het afnemen van THINK-lessen werk je als school aan een aantal kerndoelen van burgerschap.
De 5G’s komen uit de rationeel-emotieve therapie. Jongeren en volwassenen krijgen dit aangereikt op het moment dat ze hulpverlening krijgen. Wij vinden dat dit voor iedereen een handige tool is. De reden dat we jongeren dit vroegtijdig leren is omdat dit een trucje is waar ze de rest van hun leven wat aan kunnen hebben. Het vraagt wel oefenen. Net als dat je vroeger moest leren lopen. Dat ging met vallen en opstaan en vooral: heel vaak doen. Dat geldt ook voor het eigen maken van de 5G’s. Jongeren (en volwassenen) moeten heel veel oefenen om dit onder de knie te krijgen. Het gaat er daarbij niet om dat de jongeren precies weten waar elke G voor staat, maar vooral dat ze begrijpen dat ze hiermee grip krijgen op hun leven. De 5G’s is zo simpel als van een olifant weer een mug maken. Of van iets groots weer iets kleins maken. En andersom zijn de 5G’s ook te gebruiken. Als je echt iets wil bereiken: welk gedrag heb je dan nodig? Welke gedachten horen daarbij?